Monday, July 26, 2010

pertemuan 2 insan (part 7)

alesya membuka rak kasut yang berada di luar rumahnya..kasut hitam kesayangan nya sentiasa menjadi pilihan alesya wlau ke mana pon alesya pergi..tanpa membuang masa alesya terus membuka pintu kereta ayah nya tok memanaskan enjin sebelum memulakan perjalanan..sambil menunggu umi dan lia bersiap sempat juga alesya membaca beberapa potong ayat al-Quran yang telah di hafal nya..

"hey..!!"sergah lia..sengaja mengusik alesya yang sedang kusyuk membaca..
"ko nie...tak bleh nak sergah elok2??"hampir gugur jantong nya di sergah begitu..
"nma nya jugak sergah..mne ad orang sergah elok2.."jwb lia sambil gelak kecil melihat gelagat alesya yang masih menggosok dada nya...

"jowm..!!"tiba-tiba umi muncul di sebelah alesya..membuat kan diri nya terkejut..
"umi nie..sme cm lia..saje lh 2 nk kena kan alesya.."rungut alesya..

lia dan umi tergelak besar melihat gelagat alesya..anak nya yang sulong ini sentiasa ceria dan bersifat kebudak-budakkan sentisa mencuit hati siapa2 yang melihat nya..umi alesya yang lebih dikenali dgn nama aunty maria terus memandu kereta milik suami nya uncle rahim..dalam setengah jam perjalanan akhirnya sampai jua ke tmpt yang hendak di tujui..aunty maria lbh suka memilih parking di bhgian ats banggunan..alesya membuka pintu kereta dan terus menuju ke arah lif yang berdekatan tanpa menunggu umi dan lia..

"hey..!!..jangan buru2 sangat..tahu lh rindu kat muhammad.."perli lia smbil tergelak kecil..
"ap pulak..mane ad rindu..merepek lh,,nie alesya lah.."bls alesya..tapi di hati nya ingin sekali bertemu dengan muhammad..sejak mengenali muhammad alesya mengalami sedikit perubahan..dulu dirinya tidak mudah ambik thu pasal laki..tapi laen pd muhammad..alesya di belenggu rasa ingin thu asal llki yang di beri nama muhammad yg bermaksud..'yang terpuji' itu..pintu lif terbuka,alesya,lia dan aunty maria terus keluar..
"umi..alesya haus lh..kita beli air dulu erk.."pinta alesya..
"aik..baru datang da haus??"perli umi nya
"haus ke???...atau nervous..??.."sindir lia..
kalau dilayan budak ni..sampai esok pagi tak habis..getus alesya dalam hati..alesya menarik salah satu kerusi di sebuah kedai makanan segera..air teh limau yang di order nya di hirup sehingga habis..

"Alhamdulillah"suaranya sengaja diperlahankan takut-takut ada orang non-muslim terdengar..

Beberapa minit kemudian

"mana pulak mereka nie??"getusnya di dalam hati..
"dh satu parkson nie aku pusing..tak gak aku nampak mereka nie..hish..kang aku buat announcement kang baru tahu"cakapnya seorang diri dengan nada yang rendah..ye r nanti ada orang dengar malu pulak si alesya nie..hilang kemuslimahan dia nanti..

Dengan marah dia berjalan mencari keluarga nya tetapi tetap dia sembunyikan marah nya itu..dengan tidak sengaja dia terlihat muhammad yang sedang bekerja..langkahnya semakin perlahan..tidak tahu mengapa dia berasa begitu.

"hah!!dapat pun akak..hish..letih org kejar dia tao"
Alesya yang tadi sedang melihat muhammad tersentap apabila disergah oleh adik nya lia..
"akak buat ape dekat sini??dari tadi lia cari akak, tadi bila nampak akak, akak jalan laju pulak letih lia kejar tao, dah lah kasut lia nie ada problem sikit, sakit kaki lia tao"rungut lia..
"akak pun cari korang gak..dh satu parkson akak pusing cari korang!!korang pergi mne hah??"marah alesya dengan adiknya yang asyik merungut..
"umi mne??"tanya alesya dengan suara yang lembut sedikit..takut adiknya sedih..
"umi dekat bawah tu hah..tengah tengok-tengok barang, tadi umi suruh cari akak pastu jalan dengan akak..umi ada gak cakap jangan cari umi, jalan je dengan akak, ntah umi tu, jumpa abah kowt hehe"terang lia dengan jelasnya..
"akak dekat sini buat ape??dah lah dekat dengan tempat kerja budak muhammad..tengok muhammad heh.."sindir lia..
"eh..mne ada, tadi kan cari korang, pastu lia sergah akak dekat sini, sebab tu lar berhenti kat sini"terang alesya..
"argh!dah lar..jom jalan tempat lain"sambil menarik tangan lia..lia memanjangkan lehernya melihat dekat tempat kerja muhammad..
"hurm..memang sah dia nie tngk muhammad"bisik lia dalam hati nya sambil tersenyum melihat gelagat alesya yang sedang menarik tangannya..





No comments:

Post a Comment